Marcel Verheggen
Marcel Verheggen (*1961, Maastricht) studeerde orgel en muziektheorie aan het conservatorium van Maastricht. Na het behalen van het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding volgde hij cursussen in binnen- en buitenland en zette hij zijn orgelstudie voort bij Guy Bovet in Zwitserland. Marcel Verheggen is als organist verbonden aan de St. Servaasbasiliek in Maastricht. Naast zijn werkzaamheden als kerkmusicus geeft hij vele concerten in binnen- en buitenland en maakt hij geregeld radio-, cd- en dvd-opnames. Hij is hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium te Maastricht en geeft meestercursussen in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij adviseur van de Katholieke Klokken- en Orgelraad waar hij betrokken is bij nieuwbouw- en restauratieprojecten. Hij is lid van het College van Orgeladviseurs Nederland, en als examinator betrokken bij de landelijke opleiding tot orgeladviseur. Hij is artistiek adviseur van de Maastrichtse orgelserie “Pro Organo”.
Bekijk het programma van deze organist >
Ansgar Schlei
Ansgar Schlei studeerde Evangelische Kerkmuziek aan de Hogeschool voor Muziek en Theater in Hannover (A-Examen 2005). Hij vervolmaakte zijn opleiding bij Bine Katrine Bryndorf, Carlo Hommel, Ton Koopman, Michael Radulescu, Reinhold Richter en Harald Vogel. Tevens studeerde hij Rechtswetenschappen in Göttingen, Hagen en Keulen. Na zijn werk als Kerkmusicus in Springe/Deister en Hannover was Ansgar Schlei ook organist van het Christus-Paviljoen tijdens de wereldtentoonstelling EXPO in Hannover. Van 2001 tot 2006 was hij cantor aan de Evangelisch-Lutherse “Petri-Pauli-Kirchengemeinde” in Bad Münder am Deister. Sinds 2006 is Ansgar Schlei werkzaam als cantor aan de “Willibrordi-Dom” in Wesel. Tevens is hij circulaire cantor van de kerkkring Wesel van de Evangelische Kerk in Rheinland. In deze functie is hij bovendien leider van een leergang voor deeltijdse kerkmusici in de streek Niederrhein en docent Orgelspel bij de landelijke leergangen. Ook is hij lid van de examencommissie voor Kerkmuziek van de Evangelische Kerk in Rheinland.
In het verleden nam Ansgar Schlei de gezamenlijke orgelwerken van Dietrich Buxtehude op, alsmede verzameld orgelwerk van Vincent Lübeck, Nicolaus Bruhns, Johann Ludwig Krebs, Felix Mendelssohn-Bartholdy en Alexandre Guilmant. In 2009 en 2010 klonk Bach’s complete orgelwerk in de “Willibrordi-Dom” in Wesel. Sindsdien worden met enige regelmaat de grote orgelwerken van J.S. Bach uitgevoerd in een eigen concertserie. Naar aanleiding van het Reger gedenkjaar (2016) speelde hij een veelvoud van orgelwerken van Max Reger. Hij maakte veel cd’s en werkte mee aan radio- en tv-opnames (www.ansgar-schlei.de).
Bekijk het programma van deze organist >
Winfried Bönig
Winfried Bönig is sinds 2001 titulair organist van de Kathedraal van Keulen. Hij doceert Orgel en Improvisatie aan de Hogeschool voor Muziek in Keulen en is tevens decaan van het departement van de katholieke kerkmuziek. Bönig werd geboren in Bamberg (1959) en studeerde Orgel, Directie en Kerkmuziek bij Franz Lehrndorfer, organist van de Kathedraal van München, aan het Muziekcollege van München. Hij studeerde af met onderscheiding en volgde daarna prestigieuze masterclasses. In 1993 behaalde hij zijn master in Musicologie aan de Universiteit van Augsburg vanwege zijn wetenschappelijk onderzoek en zijn beheersing van de Barokmuziek, en Romantische en hedendaagse Franse orgelmuziek. In deze tijd werd hij, ook in het buitenland, gevraagd om lessen te verzorgen aan universiteiten, bij muziekcursussen en seminars. Van 1994-1998 was hij organist aan de katholieke St. Josefkerk in Memmingen, Beieren. Als organist, klavecinist en dirigent kwam hij in vele landen. Regelmatig wordt hij gevraagd voor inhuldigingsplechtigheden van orgels. Bönig heeft talrijke, aan hem opgedragen premières uitgevoerd, zoals die van Jean Guillou, Enjott Schneider, Naji Hakim, Stephen Tharp, Christopher Tambling, Daniel Roth en Colin Mawby. Hij maakte veel (radio) opnames. Zijn cd’s, opgenomen op de grote orgels van de Keulse kathedraal behoren tot de meest succesvolle Europese orgelopnames.
Bekijk het programma van deze organist >
Matthias Sars
Matthias Sars is organist en kerkmusicus. Hij kreeg zijn eerste orgellessen bij zijn vader Gerard Sars, studeerde kerkelijk orgelspel aan de Kreato Hogeschool voor Muziek in Thorn bij Jean-Pierre Steijvers en volgde daarna lessen bij Age-Freerk Bokma. Nu studeert hij orgel aan de Universität der Künste in Berlijn bij Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga. Als kerkmusicus is hij werkzaam bij de St. Clara-parochie in Berlijn-Neukölln. Matthias studeerde ook natuurkunde in Nijmegen en promoveerde aan
de Humboldt-Universität te Berlijn.
Bekijk het programma van deze organist >
Luc Antonini
Luc Antonini (*1961, Avignon) begint zijn muzikale opleiding in zijn geboortestad en studeert vervolgens orgel aan het Parijse Conservatoire National Supérieur de Musique waar hij bij zijn afstuderen zes prijzen behaalt: voor harmonie, contrapunt, fuga, orkestratie, muziekanalyse en orgel. Al snel start hij zijn Europese concertcarrière en speelt daarnaast op prestigieuze festivals. Hij geeft les op het conservatorium van Montpellier en is titulair organist van het Barker & Verschneider orgel in de kapittelkerk Saint-Agricol te Avignon en co-titulair organist van het vergulde Italiaanse orgel in de kathedraal Notre-Dame des Doms te Avignon. Als oprichter van de orgelvereniging in Avignon is hij een van de leidinggevenden van de vereniging Musique Sacrée et Orgue die onder andere met de organisatie van een zestigtal orgelconcerten tijdens het jaarlijkse festival Sacrale Muziek te Avignon het historische erfgoed van de orgels van Avignon en omstreken op de kaart zet. Zijn uitgebreide en gevarieerde repertoire omvat stukken van de 17e eeuw tot heden. Verder heeft hij verschillende goed ontvangen cd’s op zijn naam staan. Luc Antonini componeerde verschillende missen voor orgel en instrumentale begeleiding, stukken voor orgelsolo, waaronder Prélude, Interlude et Postlude d’après la messe Lux et Origo uitgegeven bij Doblinger in de bundel Nuovi Fiori Musicali. Daarnaast componeerde hij onder andere Trois Interludes gebaseerd op het Veni Creator van Jehan Titelouze, pedagogische kamermuziek en toneelmuziek.
Bekijk het programma van deze organist >
Arnaud van de Cauter
Arnaud Van de Cauter legt zich sinds jaren toe op de studie van 17de-eeuwse muziek uit de Zuidelijke Nederlanden. Hij is docent orgel aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Luik, docent praktische harmonie en lichaamshoudingen aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Bergen en organist-titularis van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk in Brussel. Hij concerteert regelmatig zowel in België als in het buitenland. Hij is tevens artistiek directeur van het Festival Voce et Organo (Onze-Lieve-Vrouw-ter-Kapellekerk, Brussel) en realiseerde tal van opnames die de aandacht van de internationale pers trokken.
Na een opleiding in somatische opvoeding bij Jean Grauwels, Feldenkrais-practicus en osteopaat in Waterloo, en na een verdieping in de praktijk van Moshe Feldenkrais, genoot Van de Cauter in Zürich een vorming in Somatic Experiencing® (Peter Levine, Polarity Bildungszentrum). Met deze achtergrond heeft hij de cursus Intégration Corporelle à l’Instrument (I.C.I) (lichaamsintegratie met het instrument) opgezet, waarbij de artistieke praktijk benaderd wordt vanuit een gevoeligheid voor de ontwikkeling van een organisch verband tussen lichaam en instrument. Hij wordt regelmatig uitgenodigd om cursussen, stages en nascholingen te leiden voor musici uit eender welke discipline (www.echo-art.be).
Bekijk het programma van deze organist >
Tomasz Adam Nowak
Tomasz Adam Nowak, studeerde in Warsaw, München, Parijs (Marie-Claire Alain) en Amsterdam (Ewald Kooiman). Hij won diverse prijzen bij aansprekende internationale orgelconcoursen. Hij doceert, geeft masterclasses en is stadsorganist in Münster. In zijn werk richt hij zich met name op Bach, muziek uit de Romantiek en op de kunst van de Improvisatie. Concerten voerden hem naar Berlijn, Leipzig, St Petersburg, Bilbao en Warsaw. Hij jureerde hij bij de Haarlemse Internationale Orgelconcoursen, waar hij zelf ooit winnaar was.
Bekijk het programma van deze organist >
Luc Ponet m.m.v. Nancy Breyer (zang)
Luc Ponet, studeerde aan het Lemmensinstituut in Leuven en later Wenen. Van 1982 tot 2000 was hij hoofdvakdocent (orgel) aan het Lemmensinstituut. In 2000 werd hij aangesteld als inspecteur voor het kunstonderwijs van de Vlaamse gemeenschap, sedertdien is hij gastprofessor aan het Lemmensinstituut.
Als organist-titularis is hij de vaste bespeler van het monumentale Le Picard-orgel (1750) in de basiliek van Tongeren en organist in de residentie van de Landcommanderij Alden Biesen, het Europees cultuur- en congrescentrum van de Vlaamse gemeenschap in Bilzen. Daar heeft hij sedert 2011 tevens de artistieke leiding over de Bach Academie Alden Biesen. In 2012 is hij aangesteld als stadsorganist van Leuven en curator voor het orgelfestival ‘Leuven Orgelstad’. Luc Ponet geeft wereldwijd lezingen, masterclasses en concerten, realiseerde meerdere cd’s en publiceerde in diverse vaktijdschriften. Als onderzoeker (PhD) is hij verbonden aan de universiteit van Leuven, hij werkt er aan een onderzoek naar de organistenpraktijk in het prinsbisdom Luik (eerste helft 17de eeuw), de invloed daarvan op het Frans-klassieke orgelrepertoire en de relatie tot andere Europese orgelstijlen.
Nancy Breyer, (°Lux) begon haar zangcarrière op 14-jarige leeftijd. Nu zit ze in haar 3e studiejaar op het Conservatorium van Maastricht, waar zij les krijgt van Susanne Schimmack. In het verleden zong zij verschillende rollen in producties van de Nederlandse Opera Studio (Rusalka, Dvořák) en Opera Zuid (Werther, Massenet). In juni van dit jaar zong zij de rol van Gravin in een opera project van het Conservatorium Maastricht: de operette “Les brigiands” van Offenbach. Zij vormt al drie jaar een duo met pianist Peiyun Xue.
Bekijk het programma van deze organist >
Anne Page
Anne Page, geboren en opgeleid in Perth (Au) verhuisde naar Europa om verder te studeren bij Marie-Claire Alain, Peter Hurford en Jacques van Oortmerssen. In de Royal Festival Hall in Londen debuteerde zij met 20e-eeuws repertoire. Zij concerteerde in Europa, de USA en Australië, en maakte diverse cd- en radio of tv-opnames. Vanuit haar Australische ondernemingsgeest bewandelt zij graag minder gekende muzikale paden. Zij maakte zich sterk voor de herwaardering van het harmonium, verzorgde een instrumentale cursus aan de Royal Academy of Music en gaf in 2008 een eerste recital op harmonium in de Purcell Room. De complete orgelwerken van Bach voerde zij uit onder grote belangstelling tijdens 23 recitals op 14 verschillende orgels. De publieke aandacht ondersteunde de onderwijsactiviteiten aan de, mede door haar opgerichte “Cambridge Academy of Organ Studies”. In 2017 keerde zij terug in de Royal Festival Hall voor de uitvoering van “Die Kunst der Fuge”, het gekroonde meesterwerk van Bach. De Sunday Times schreef: ‘unity and diversity were one long, irresistible, emotionally satisfying interpenetration (…) Page rose marvelously to her immense challenge.’ www.anne-page.co.uk
Bekijk het programma van deze organist >
Frank van Wijk
Frank van Wijk studeerde van 1983 tot 1991 aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam de hoofdvakken orgel (bij resp. Piet Kee, Jacques van Oortmerssen en Hans van Nieuwkoop), clavecimbel (bij Bob van Asperen en Kees Rosenhart) en kerkmuziek (onder meer bij Klaas Bolt). Hij is actief als docent (orgel, clavecimbel en clavichord), kerkmusicus (organist van de Ruïnekerk te Bergen NH), beheerder van het Müller-orgel (1762) van de Kapelkerk te Alkmaar en uitvoerend musicus met een uitgebreide concertpraktijk. Verder is hij nauw betrokken bij de orgelactiviteiten in de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar en Orgelfestival Holland. Met de Alkmaarse stadsorganist Pieter van Dijk vormt hij een orgel duo. Hij maakte verschillende opnames op cd en dvd en publiceert regelmatig artikelen. In 2012 verscheen bij uitgeverij Donemus een 32-delige uitgave van de verzamelde werken van de Nederlandse componist, organist en Bachpionier Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812-1875), waarvan hij de uitgave van de orgelwerken verzorgde.
Bekijk het programma van deze organist >
Hans Leenders
Hans Leenders is artistiek leider van het professionele kamerkoor Studium Chorale en vocaal ensemble Cantatrix, artistiek adviseur van het Nederlands Gregoriaans Festival en het orgelfestival l’Europe & l’Orgue. Tevens is hij hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium Maastricht, dirigent van het conservatoriumkoor en Basilicakoor Maastricht, en gastdocent voor Gregoriaans aan de Folkwang-Universität der Künste Essen. Hans Leenders is cantor-organist van de OLV-basiliek te Maastricht (Séverin 1652 en Müseler 1765?) en titulair-organist van de Kopermolen te Vaals (Hilgers 1765). Gastdirecties o.m. bij Sloveens Radiokoor, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, Europa Cantat en vele Europese conservatoria. Orkestproducties met philharmonie zuidnederland, Symfonieorkest Vlaanderen, Concerto d’Amsterdam, Florilegium Musicum en Ensemble ’88, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Als componist van met name vocale muziek, profileert hij zich de laatste jaren steeds meer. Zijn composities zijn o.m. uitgegeven bij Ascolta, Harmonia en De Haske.