Marcel Verheggen
Marcel Verheggen (*1961 te Maastricht) studeerde orgel en muziektheorie aan het conservatorium van Maastricht. Na het behalen van het diploma Uitvoerend Musicus met onderscheiding volgde hij cursussen in binnen- en buitenland en zette hij zijn orgelstudie voort bij Guy Bovet in Zwitserland. Marcel Verheggen is als organist verbonden aan de St. Servaasbasiliek in Maastricht. Naast zijn werkzaamheden als kerkmusicus geeft hij vele concerten in binnen- en buitenland en maakt hij geregeld radio-, CD- en DVD-opnames. Hij is hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium te Maastricht en geeft meestercursussen in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij adviseur van de Katholieke Klokken- en Orgelraad waar hij betrokken is bij nieuwbouw- en restauratieprojecten. Hij is lid van het College van Orgeladviseurs Nederland, en als examinator betrokken bij de landelijke opleiding tot orgeladviseur. Hij is artistiek adviseur van de Maastrichtse orgelserie “Pro Organo”.
Bekijk het programma van deze organist >
De Schola Maastricht
De Schola Maastricht bestaat uit beroepsmusici, die zich tijdens en na hun conservatoriumopleiding vanuit hun eigen discipline (zang, koordirectie, orgel, schoolmuziek en muziektheorie) gespecialiseerd hebben in het Gregoriaans. Het merendeel van de leden volgde gedurende vier jaar aan het Maastrichts Conservatorium bij Dr. Alfons Kurris een post-conservatoriale opleiding Gregoriaans. Na de opleiding ontstond de behoefte om als groep zingend en studerend bij elkaar te blijven en zo werd onder supervisie van Alphons Kurris de Schola Maastricht in 1994 opgericht. De Schola Maastricht baseert zich in zijn semiologische interpretatie met name op de handschriften van St.Gallen en Metz uit de tiende eeuw. Bij reconstructies volgt de Schola de werkwijze en principes zoals die in de ‘Vorschläge zur Restitution’ van de ‘Beiträge zur Gregorianik’ gehanteerd worden. Radio- en televisieopnames werden op verschillende locaties gemaakt door KRO, VPRO, NCRV en Omroep Limburg. De Schola Maastricht nam met succes deel aan het gregoriaans festival in Watou 2000 en 2012 (B), het festival les Academies Musicales te Saintes, het Festival van Vlaanderen, het festival L’Europe et l’orgue in Maastricht, het Gregorianisches Choralfestival in Vac 2002/2005 (Hongarije) en het AISCGre-congres in Hildesheim (Duitsland) 2003 en in Poznan (Polen) 2011.
Bekijk het programma van deze organist >
Hans Heykers
Hans Heykers is afgestudeerd aan het conservatorium te Maastricht in het hoofdvak orgel bij Jean Wolfs en Theorie der muziek bij Henri Delnooz. Aan hetzelfde instituut studeerde hij ook kerkmuziek en volgde hij de post-HBO-opleiding Gregoriaans bij Dr. Alfons Kurris. Naast zijn conservatoriumopleidingen volgde hij enkele masterclasses interpretatie en improvisatie. Als zanger en organist verleende hij medewerking aan diverse radio- en cd opnamen. Als organist was Hans Heykers van 1998 tot 2012 verbonden aan de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht. Vanaf januari 2013 is hij dirigent van de Cappella Sancti Servatii van de St. Servaasbasiliek te Maastricht. Hans Heykers is ook dirigent van Vocaal ensemble ‘Silhouet’ te Roermond. Sinds oktober 2005 is hij artistiek leider van de Schola Maastricht.
Bekijk het programma van deze organist >
Bernhard Leonardy
Bernhard Leonardy studeerde bij Paul Schneider en Daniel Roth en behaalde zijn diploma’s met onderscheiding. Vervolgens studeerde hij af bij Daniel Chorzempa aan de Musikakademie Basel met de aantekening ‘uitmuntend’. In 1983 won hij de 1e prijs bij het ‘Walter Gieseking’ concours voor orgel. In de periode 1984-1994 volgde hij masterclasses van o.a. Marie-Louise Langlais, Peter Hurford, Theo Brandmüller, Marie-Claire Alain en Olivier Latry. In 1997 won hij vele prijzen bij internationale orgelconcoursen zoals de 1e prijs in Lorraine, de 1e Grand Prix Jean Langlais (concours Parijs) en de 2e prijs voor orgelimprovisatie. Leonardy is cantor van de St. Johann Basiliek (Saarbrücken) met het beroemde Klais-Mayer orgel, organist van de Katholische Rundfunkarbeit en titulair organist van het Johann-Christian-Bach-Orgel in de ‘Deutschherrenkapelle’ in Saarbrücken. Hij speelde bij internationale concertseries en gaf masterclasses in vele landen. Verder maakte hij cd’s en dvd’s en werkt hij regelmatig mee aan radio- en tv opnamen. Hij is tevens leider van het ‘Vokalensemble ’83 – Saarbrücken’.
Leonardy is jurylid bij internationale orgelcompetities, en artistiek directeur van onder meer het ‘Internationales Institut für Orgel’ (IIO), van de ‘International Organacademy’ en van de concertseries ‘Orgues sans frontières’ (Duitsland, Frankrijk en Luxemburg). Sinds 2015 is hij artistiek directeur van de ‘Musikfestspiele Saar’. In 2016 speelde hij de complete werken van Bach voor het jubileum van Martin Luther (theoloog). Ook leidde hij in dat jaar de uitvoering van het Liverpool Oratorium van Paul McCartney met de Philharmony van St. Petersburg. Sinds vele jaren is hij een gewaardeerd verzamelaar van oude Italiaanse auto’s.
Bekijk het programma van deze organist >
Kerstin Wolf
Kerstin Wolf, organiste en pianiste, woont en werkt in Hamburg. Zij treedt op als solist en kerkmusicus. Ze maakte concertreizen naar België, Denemarken, Nederland, Polen, Rusland, Spanje en Zwitserland. Ze doceert sinds 1995 orgel aan de Hochschule fur Musik in Hamburg. Aan hetzelfde instituut ontving ze haar opleiding.
Bekijk het programma van deze organist >
Darko Pleli m.m.v. Marta Babić, mezzosopraan
Darko Pleli (Zagreb, Kroatië), studeerde kerkmuziek in Zagreb (2005) en orgel in Wenen (master 2012) bij Roman Summereder aan de ‘University of Music and Performing Arts’. Sinds 2011 leidt hij het koor van de ‘University of Medicine’ in Wenen en sinds 2016 het orkest aan hetzelfde instituut. Hij trad veel op als solist en samen met de mezzosopraan Marta Babić. Concerten voerden hen onder meer naar Kroatië, Duitsland, België, Nederland en de USA. Sinds 2013 is Darko Pleli titulair organist in Schottenstift (Wenen) en vanaf 2014 artistiek directeur van het internationale orgelfestival ‘Gegenklang’ in de Weense Schottenkerk.
Marta Babić (Zagreb, Kroatië), studeerde solozang bij Mira Zidarić-Orešković. Daarna vervolgde zij haar studie aan de Vlaamse Operastudio in Gent (B). Zij behaalde de 1e prijs in Zagreb bij de 46e competitie voor jonge muziekartiesten ‘Darko Lukić’. In Italië won zij de 2e prijs bij de internationale competitie voor jonge operazangers ‘Pietro Mongini’. Zij bouwde een grote internationale carrière op. In Frankrijk debuteerde zij met ‘Carmen’ bij het festival ‘Sérénades en Baronnies’. Verder zong zij onder meer rollen in ‘Hänsel and Gretel’, ‘Die Fledermaus’, ‘La Cenerentola’ en ‘Parsifal’ en zong zij als alt in het ‘Requiem’ van Mozart, het ‘Gloria’ van Vivaldi en de ‘Messiah’ van Handel. Momenteel is zij lid van het Vlaams operakoor (B).
Bekijk het programma van deze organist >
Xavier Deprez
Xavier Deprez (FR) behaalde de Eerste Prijs in de wedstrijd Pro Civitate (DEXIA Classics), en was finalist in de Eerste Internationale Wedstrijd G. Silbermann van Freiberg (Duitsland). Hij is laureaat van de Conservatoria van Luik, Antwerpen en Brussel, en behaalde ook een diploma aan het Centrum voor Liturgische Opleiding in Brussel. Xavier Deprez doceert orgel aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen sedert 2002. Hij is organist-titularis van het Thomas-Loret orgel van de O.L.V. der Finisterraekerk te Brussel, waar hij sinds 2000 de concertreeks “Orgel op Maandag” organiseert. Hij is ook organist op het grote orgel van de Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele in Brussel. Dit orgel werd gebouwd door de orgelbouwer Gerhard Grenzing (2000).
Xavier Deprez is eveneens verantwoordelijk voor de programmatie van de concerten “Ars in Cathedrali” en de “Messes Festives”. Het is binnen deze feestelijke missen dat verscheidene religieuze werken in opdracht werden gecomponeerd en opgenomen: in 2000, de “Missa Christi Regis Gentium” van Benoit Mernier; in 2002 de “Missa Brevis” van Chris Christoffels; in 2007 drie gedichten herinnerend aan de oorlog 1914-1918, op muziek gezet door Paul K. Takahashi, Bruno Clifton en Jean-Pierre Deleuze; en nog in 2007 de “Passio secundum Lucam” van Claude Ledoux.
Hij is voorzitter van de interdiocesane vereniging van kerk- medewerkers van de bisdommen van de Franse en Duitstalige Gemeenschappen van België en van de vereniging “Brusselse Orgels”. Hij nam verschillende cd’s op: “Bach ex-cathedra” op het Grenzing-orgel van de kathedraal van Brussel en “Emitte Spiritum Tuum” met eigen improvisaties en composities. Tevens een cd gewijd aan Maurice Duruflé in de kathedraal van Laon. Als componist heeft Xavier Deprez voor koor en orgel geschreven (Magnificat, Psalm 22, Trio super “Ein feste Burg”, Toccata in d). Hij heeft een psalmboek en de mis Rivesperance gepubliceerd bij de “Editions Fidélité”.
Bekijk het programma van deze organist >
Hans Leenders
Hans Leenders is artistiek leider van het professionele kamerkoor Studium Chorale en vocaal ensemble Cantatrix, artistiek adviseur van het Nederlands Gregoriaans Festival en het orgelfestival l’Europe & l’Orgue. Tevens is hij hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium Maastricht, dirigent van het conservatoriumkoor en Basilicakoor Maastricht, en gastdocent voor gregoriaans aan de Folkwang-Universität der Künste Essen.
Hans Leenders is cantor-organist van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek te Maastricht (Séverin 1652 en Müseler 1765?) en titulair-organist van de Kopermolen te Vaals (Hilgers 1765).
Gastdirectie’s o.m. bij Sloveens Radiokoor, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, Europa Cantat en vele Europese conservatoria. Orkestproductie’s met philharmonie zuidnederland, Symfonieorkest Vlaanderen, Concerto d’Amsterdam, Florilegium Musicum en Ensemble ’88, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Als componist van met name vocale muziek, profileert hij zich de laatste jaren steeds meer. Zijn composities zijn o.m. uitgegeven bij Ascolta, Harmonia en De Haske.
Bekijk het programma van deze organist >
Jeroen Follon
Jeroen Follon (°1990) begon zijn muziekopleiding bij Joost Vermeiren. In 2013 behaalde hij met onderscheiding zijn masterdiploma aan het Lemmensinstituut (conservatorium) te Leuven. Hij studeerde orgel in de klas van Luk Bastiaens en Reitze Smits. Om zich te verdiepen in diverse stijlen volgde hij masterclasses bij o.a. Louis Robilliard en Jean-Baptiste Robin. In 2005 en 2007 werd hij laureaat van de wedstrijd tijdens de Vlaamse Orgeldagen en in 2008 werd hij laureaat van ‘Dexia Classics’. Sinds 2014 is hij aangesteld als titularis-organist in Genk. Daar bespeelt hij het monumentale Schumacherorgel in de centrumkerk en het recent geplaatste de Koff-Verschueren orgel in de OLV van Fatimakerk. Naast het begeleiden van de diensten, staat hij in voor de concertmissen, bespelingen en concerten. Jeroen is leraar orgel, klavier en begeleidingspraktijk aan de Stedelijke Academie voor Kunsten in Maaseik.
Bekijk het programma van deze organist >
Willem Ceuleers
Willem Ceuleers studeerde klarinet, blokfluit, zang, cello, orgel, klavecimbel, beiaard, harmonie en contrapunt aan verschillende academies en de conservatoria van Antwerpen en Brussel. Hij was organist of kapelmeester aan verschillende kerken (waaronder de kathedraal van Brussel) en is sedert 2006 titularis-organist van de Sint-Lambertuskerk te Laken (Brussel). Als organist en zanger concerteerde hij over de hele wereld voor groepen zoals het Huelgas Ensemble. Hij was de stichter en gedurende veel jaren de muzikale leider van het Antwerps Collegium Musicum. Hij heeft ruim 850 composities op zijn naam. De meest recente grote opdrachten waren een grote Luthercantate, een profaan oratorium ter gelegenheid van 400 jaar rechtbank in Mechelen en zijn 2de opera over het zogezegde leven van Sinterklaas. Zijn Johannes- en Mattheuspassies kenden veel bijval. Ceuleers heeft in 13 cd’s een keuze aan eigen orgel- en klavecimbelcomposities opgenomen. In zijn jongere jaren gaf hij veel les op muziekscholen; nu heeft hij alleen enkele privé-leerlingen en is hij af en toe gastdocent analyse en compositie aan de universiteit van Oregon in Eugene, USA. Ceuleers is ook erg aktief als klarinet- en saxofoonspeler in verschillende harmonieorkesten. Als zanger legt hij zich de laatste jaren vooral toe op solowerk en het laatromantische en vroegmoderne lied.
Bekijk het programma van deze organist >
Remy Syrier
Remy Syrier studeerde aan het Maastrichts Conservatorium orgel bij Jean Wolfs en klavecimbel bij Anneke Uittenbosch en Ton Koopman. Vervolgens zette hij in Amsterdam zijn klavecimbel- en orgelstudie voort bij respectievelijk Gustav Leonhardt en Ton Koopman. Hij studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 2014 promoveerde op een dissertatie over de Maastrichtse orgelmakers Joseph (1755-1837) and Adam Binvignat (1789-1850). Als orgel- en klavecimbelsolist concerteerde hij in geheel West-Europa. Hij maakte hij cd- en radio- en televisieopnames van historische orgels in Nederland, België en Duitsland. Als continuo speler vertolkt hij in het door hem geformeerde Ensemble Agimont muziek uit de baroktijd en speciaal ook onbekende, veelal onuitgegeven composities. Remy Syrier doceerde het hoofdvak klavecimbel aan de conservatoria van Maastricht en Tilburg. Als orgeladviseur is hij namens de Katholieke Klokken- en Orgelraad betrokken bij talrijke restauraties van historische orgels.
Bekijk het programma van deze organist >
Paul Breisch
Paul Breisch ontving zijn eerste muzikale lessen aan het conservatorium van Esch/Alzette in Luxemburg. Via zijn orgelleraar Carlo Hommel ontstaat de liefde voor orgelmuziek en gregoriaans. Hij vervolgde zijn opleiding bij Michel Bouvard Olivier Latry, Thierry Escaich en Loïc Maillié, eerst aan het ‘Conservatoire National de Région de Saint-Maur-des-Fossés’, later aan het ‘Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris’, waar hij diverse eerste prijzen won (o.a. voor orgelimprovisatie en directie gregoriaans).
Sinds 1995 geeft hij les aan het conservatorium van Esch/Alzette. In 2003 krijgt hij er een leerstoel voor orgel. Tussen 2001 en 2006 was hij tevens organist van het grote Stahltuth-Jann orgel in de
St-Martinus Pfarrkirche in Düdelingen (Luxemburg). In 2006 volgde hij Carl Hommel op als ‘Domorganist’ aan de kathedraal
van Luxemburg.
Naast zijn vele optredens als organist in binnen en buitenland geeft hij regelmatig seminars (over het gregoriaans); daarbij componeert en arrangeert hij, voornamelijk voor het koor van de kathedraal, waarmee hij zijn muzikale kunde vervolmaakt. Paul Breisch is vice-voorzitter van de ‘Amis de l’Orgue, Luxemburg’ en lid van de commissie diocesane liturgie.
Bekijk het programma van deze organist >
Frederik Kranemann
Frederik Kranemann studeerde vanaf 2009 clavecimbel aan de ‘Hochschule für Musik und Tanz Köln’ (afdeling Aken) bij Johannes Poth en volgde orgelles bij Hans Leenders (Maastricht) en KMD Prof. Norbert Richtsteig (Aken). In de zomer van 2010 nam Kranemann deel aan de ‘1st Young Talent Class’ bij het internationale Orgelfestival in Haarlem onder leiding van Lorenzo Ghielmi en Olivier Latry. In 2011 startte hij zijn studie aan de ‘Hochschule für Musik’ in Freiburg bij Robert Hill (clavecimbel), Martin Schmeding (orgel) en Ludwig Holtmeier (muziektheorie). Sinds 2016 studeert hij voor uitvoerend musicus aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel bij Wolfgang Zerer en Tobias Lindner. Hij kreeg de National German Study Award en won de 3e prijs bij het internationale orgelconcours te Breda. Hij volgde masterclasses bij Michael Radulescu, Ludger Lohmann, Ton Koopman, Harald Vogel, Jean-Claude Zehnder and Frédéric Haas. Als continuo speler werkt hij samen met diverse ensembles. Als organist en cembalist wijdt Kranemann zich voornamelijk aan de muziek uit de 16e tot 18e eeuw en aan de, in praktische zin, bijzondere uitvoeringen daarvan.